Sunt intrebări sau propuneri? +37323075281

Aprobat la CP Nr. 01, din 29.08.2023,

 

Coordonat:

Directorul IP Gimnaziul ”A. PorcescuMarinescu Grigorii

Președintele Comitetului Sindical Pavlic Ludmila

IP Gimnaziul ”A. Porcescu

 

REGULAMENT DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE

A GIMNAZIULUI

I. DISPOZIȚII GENERALE

Art.1. Regulamentul de organizare și funcționare a IP Gimnaziul ”A. Porcescu” (numit în continuare Regulament) cuprinde norme referitoare la organizarea şi

funcţionarea activității și a disciplinei de muncă în gimnaziu, elaborat în baza

Regulamentului-tip de organizare și funcționare a instituțiilor de învățământ primar și secundar, ciclul I și II și se bazează pe următoarele acte normative:

- Constituția Republicii Moldova;

- Codul Muncii;

- Codul Educației;

- Codul Familiei;

- Procedura de organizare instituțională și de intervenție a lucrătorilor instituțiilor de învățământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului.

Art.2. Respectarea Regulamentului este obligatorie pentru întreg personalul salariat, pentru elevi, precum și pentru părinții/ reprezentanții legali ai acestora.

Art.3. Disciplina de muncă reprezintă obligaţia tuturor salariaţilor de a se subordona unor reguli de comportare în conformitate cu prevederile Codului Muncii al Republicii Moldova, altor acte normative, Convenţiei colective de muncă, Contractului colectiv de muncă şi contractelor individuale de muncă, precum şi prezentului Regulament.

Art.4. Disciplina muncii se asigură prin crearea de către angajaţi a condiţiilor economice, sociale, juridice şi organizatorice necesare pentru realizarea obligaţiunilor funcţionale, prestării unei munci de o înaltă productivitate, prin formarea unei atitudini conştiente faţă de muncă, aplicând stimulări şi recompense pentru muncă conştiincioasă, precum şi sancţiuni în caz de comitere a abaterilor disciplinare.

Art.5. Prevederile prezentului Regulament au scopul să contribuie și la întărirea disciplinei de muncă, organizarea muncii, folosirea raţională a timpului de muncă şi la sporirea calităţii muncii.

Art.6. Regulile de disciplină şi activitate internă sunt stabilite în Regulamentul intern și sunt soluţionate de către administraţia gimnaziului, în cazurile necesare prin consultarea prealabilă a Comitetului sindical, precum şi de către colectivul de muncă, corespunzător împuternicirilor ce-i revin.

Art.7. Misiunea instituției este de a contribui la formarea copilului ca personalitate liberă și creativă și asigură dezvoltarea competențelor necesare continuării studiilor în învățământul gimnazial (clasele I-IV) și prin asigurarea dezvoltării competențelor, precum și prin consilierea și orientarea în determinarea traseului individual optim către învățământul liceal, profesional tehnic secundar sau profesional tehnic postsecundar (clasele V-IX).

Art.8. Regulamentul intern este aprobat de Consiliul de administraţie, cu participarea reprezentanţilor organizaţiei sindicale, existente în şcoală şi cuprinde reglementări specifice condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii, în concordanţă cu prevederile legislaţiei în vigoare.

Art.9. Regulamentul se propune şi se dezbate de către Consiliul profesoral.

Art.10. Angajații instituției sunt obligați să prevină cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului;

Art. 11. Angajații instituției care sunt martori sau dețin informații despre un act de ANET sunt obligați să intervină pentru a-l stopa, să identifice, să sesizeze și să raporteze imediat cazurile directorului instituției sau coordonatorului.

Art.12. În instituție se interzice:

a) crearea și funcționare oricăror formațiuni politice;

b) implicarea elevilor în activități de organizare și propagare politică, prozelitismul

religios;

c) implicarea în orice activități ce încalcă normele generale de moralitate și periclitează

integritatea fizică sau psihică a elevilor și a angajaților.

II. ORGANIZAREA PROCESULUI EDUCAȚIONAL

Secțiunea a 1-a

Organizarea procesului educațional în învățământul primar și gimnazial

Art.13. Învățământul primar și învățământul gimnazial se organizează ca

învățământ cu frecvență. Învățământul este organizat în prima jumătate a zilei.

Art.14. În învățământul primar se pot organiza grupe sau clase cu program

prelungit, finanțate din surse bugetare și din alte surse legale în modul stabilit

de MECC al Republicii Moldova.

Art.15. Activitatea grupelor și claselor cu regim prelungit se va organiza în

conformitate cu Regulamentul de organizare și funcționare a claselor și grupelor

cu program prelungit, aprobat MECC.

Art.16. Înscrierea în clasa I-a și în clasa a V-a se face în mod obligatoriu, fără probe

de concurs, respectiv, pentru toți copii și elevii din districtul școlar corespunzător.

Art.17. Școlarizarea copiilor devine obligatorie după împlinirea vârstei de 7 ani.

Art.18. Școlarizarea copiilor care nu au împlinit vârsta de 7 ani către începutul

anului școlar se decide în baza cererii părinților sau a altor reprezentanți legali

ai acestora, în funcție de gradul de maturitate psihosomatică, confirmat de specialiștii

organelor locale de specialitate în domeniul învățământului, în modul stabilit de

MECC.

Art.19. Copiii neșcolarizați cu vârsta mai mare de 8 ani se înmatriculează în

baza determinării gradului de maturitate școlară de către specialiștii organelor locale

de specialitate în domeniul învățământului, studiile fiind organizate în baza PEI.

Art.20. Școlarizarea elevilor în clasele I-IX se efectuează din districtul școlar

arondat instituției, în urma unei solicitări scrise din partea părintelui/ altui reprezentant

legal, conform prevederilor cadrului regulamentar stabilit de MECC. În limita

locurilor disponibile, pot fi școlarizați și elevi din afara districtului școlar.

Art.21. Districtul școlar al instituției pentru ciclul primar și gimnazial este stabilit de

către autoritățile administrației publice locale de nivelul întâi.

Art.22. Instituția este obligată să afișeze planul de înmatriculare aprobat și

locurile disponibile pentru anul următor de studii pentru clasele ciclului primar până

la 10 martie și pentru clasele din ciclul gimnazial până la 25 mai a anului școlar în

curs.

Art.23. Numărul de elevi în clasele din învățământul primar și gimnazial este

stabilit de Organul de specialitate în domeniul învățământului al administrației

publice locale de nivelul doi, conform prevederilor art. 51(3) al Codului Educației.

Art.24. Pentru elevii cu dificultăți de învățare cauzate de dezabilități, se poate

organiza învățământ la domiciliu.

Art.25. Procesul educațional se realizează prin lecții, seminare, lucrări practice și de

laborator, ore opționale, activități extracurriculare și extrașcolare.

Art. 26. La înscrierea în învăţământul gimnazial, continuitatea studiului limbilor

străine se asigură în funcţie de oferta educaţională a instituţiei de învăţământ.

Art. 27. Componenta opțională a planului de învățământ, stabilită în baza cererii

elevilor (clasele V-IX) și în baza cererilor părinților (clasele I-IV), se aprobă de către

consiliul profesoral în luna august.

Art.28. În învăţământul primar, ora de curs este de 45 de minute,cu o pauză de 10

minute după fiecare oră, după a doua și a treia oră de curs se va stabili o pauză de 15

minute. În clasa 1 durata orei de curs este de 35 minute în primul semestru.

Art.29. Pentru clasele din învăţământul gimnazial, ora de curs este de 45 de minute,

cu o pauză 10 minute după fiecare oră,după a doua și a treia oră de curs va stabili o

pauză de 15 minute.

Art.30. Administrația gimnaziului este responsabilă de respectarea normelor stabilite

pentru volumul zilnic al temelor pentru acasă, astfel încât durata estimativă pentru

pregătirea lor la toate disciplinele școlare pentru ziua următoare să nu depășească:

pentru clasa I- 1 oră, pentru clasele a II-III -1,5 ore, pentru clasa a IV-a -2 ore, pentru

clasele a V-a – a - VII - 2,5 ore, pentru clasele a VIII-a și a IX-a – 3-3,5 ore.

Art.31. Evaluarea rezultatelor școlare este reglementată în Regulamentul privind

evaluarea și notarea rezultatelor învățării, promovarea și absolvirea în învățământul

primar și secundar, aprobat de minister.

Secțiunea a 2-a

Structura anului școlar în ciclul primar, gimnazial

Art.32. Anul școlar în instituțiile de învățământ primar și secundar încep la

1septembrie și se încheie la 31 august al anului calendaristic următor, incluzând

perioada de studii, sesiunile de examene, de susținere a restanțelor/corigențelor, de

perfectare a documentelor și de eliberare a actelor de studii.

Art.33. Anul de studii este organizat în două semestre, începând cu 1 septembrie și

se încheie la 31 mai al anului calendaristic următor.

Art.34. Structura anului școlar (durata semestrelor, numărul și durata vacanțelor,

perioada sesiunii de examene) este stabilită anual de MECC, prin ordinul de

aprobare a planului-cadru de învățământ pentru ciclul primar, gimnazial și liceal.

Art.35. Durata anului de studii este de 35 săptămâni. Pentru clasele a IX-a

durata anului de studii este se 34 de săptămâni, situația calendaristică academică

fiind încheiată la ultima lecție conform orarului, dar nu mai târziu de 25 mai.

Art.36. În vederea pregătirii temeinice a examenelor naționale de absolvire a

gimnaziului pentru elevii claselor a IX-a, în ultima săptămână a anului de

studii,începând cu 26 mai, se organizează activități de pregătire pentru examene.

Art.37. În situații de epidemii, calamități naturale sau cazuri excepționale,

lecțiile pot fi suspendate pe o perioadă determinată.

Art.38. Suspendarea lecțiilor se poate face prin decizia organelor competente, după

caz:

a) la nivelul instituției de învățământ, la cererea directorului, după consultarea

sindicatelor și cu aprobarea organului local de specialitate în domeniul

învățământului;

b) La nivelul raional/municipal, la cererea organului local de specialitate în domeniul

învățământului, cu aprobarea MECC.

c) La nivel republican, prin ordinul MECC al Republicii Moldova.

Art.39. Suspendarea lecțiilor este urmată de acțiuni privind realizarea

curriculumului pe discipline școlare până la sfârșitul semestrului, respectiv al

anului de studii. Aceste acțiuni se stabilesc prin decizia directorului instituției.

Secțiunea a 3-a

Programul de activitate și orarul școlar

Art.40. În instituție orele de studii se desfășoară într-un schimb. În situația în care

resursele materiale și umane nu permit acest lucru, prin decizia consiliului de

administrație al instituției procesul instructiv se desfășoară în două schimburi.

Art.41. Activitatea instituției începe la 8.15. Consiliul de administrație al instituției,

la propunerea consiliului profesoral, poate aproba începerea cursurilor școlare la o altă

oră, dar nu mai înainte de 8.00.

Art.42. Orarul lecțiilor și activităților extracurriculare, elaborat de personalul de

conducere, coordonat de director, se aprobă de către Consiliul de administrație al

instituției până la10 septembrie.

Art.43. La elaborarea și aprobarea schemei orare, directorul instituției poartă

responsabilitate de respectarea și realizarea prevederilor Planului-cadru de învățământ

pentru ciclul primar, gimnazial și liceal, a cerințelor igienico-pedagogice și de normare

a timpului de studiu.

Art.44. În ciclul primar, durata lecției în clasa I, în prima lună a semestrului I este

de 35 de minute. În clasa I, semestrul II și în clasele II-IV durata lecției este de 45 de

minute. În ciclul gimnazial durata lecției este de 45 de minute. Se admite organizarea

orelor perechi pentru disciplinelor școlare cu un număr săptămânal de cel puțin două

ore.

Art.45. Pentru toate ciclurilor din învățământul general în elaborarea schemei

orare după fiecare lecție se programează o recreație cu durata de 10 minute, iar

după a doua și a treia oră de curs, se programează o recreație mare cu durata de 15

minute.

Art.46. În situații speciale și pe o perioadă determinată, durata lecțiilor și a

recreațiilor poate fi modificată, cu aprobarea prealabilă a Organului local de

specialitate în domeniul învățământului, la propunerea argumentată a consiliului de

administrație al instituției.

Art.47. Săptămâna de activitate a gimnaziului este de 5 zile.

Art.48. Activitățile extracurriculare (cercuri, activități cultural-artistice, sportive,

ecologice, de interes comunitar, de voluntariat, etc.) se desfășoară în afara orarului.

Art.49. Orice persoană cu statut de elev, fără deosebire de rasă, naționalitate, origine

etnică, limbă, religie sau convingeri, sex, vârstă, dezabilitate, opinie, apartenență

politică sau orice alt criteriu similar participă la activitățile organizate de instituție.

Art.50. Este interzisă retragerea elevilor de la ore pentru orice fel de activități.

Art.51. Ordinea și disciplina în Instituție se asigură de către personalul de conducere

și didactic (de serviciu). Condițiile de organizare și desfășurare a serviciului

personalului de conducere și didactic se stabilesc anual prin ordinul conducătorului

instituției la început de an școlar.

III. ORGANELE DE CONDUCERE ȘI PERSONALUL INSTITUȚIEI

Secțiunea a 1-a

Conducerea instituției

Art.52. În instituție funcționează următoare organe de conducere:

a) Consiliul de administrație;

b) Consiliul profesoral;

c) Consiliul de etică.

Art.53. În Instituție funcționează următoarele organe consultative:

a) Comisii metodice pe arii curriculare;

b) Comisii metodice ale diriginților;

c) Comisia de atestare a cadrelor didactice și manageriale;

d) Comisia multidisciplinară intrașcolară pentru protecția copilului în situații de risc,

alte comisii, reieșind din necesitățile instituției;

e) Consiliul elevilor;

f) Consiliul părinților.

Art.54. În Instituție activează:

a) Personal de conducere, din care face parte directorul și directorii adjuncți;

b) Personal didactic;

c) Personalul didactic auxiliar;

d) Personalul nedidactic.

Secțiunea a 2-a

Consiliul de administrație

Art.55. Consiliul de administrație este organul de conducere al instituției cu rol

de decizie în domeniul administrativ.

Art.56.. Activitatea consiliului de administrație a Instituției este reglementată de

,,Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a consiliului de administrație din

instituțiile de învățământ general,, aprobat de Ministerul Educației, Culturii şi

Cercetării al Republicii Moldova.

Art.57. Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:

- asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, ale actelor normative emise

de MECC şi ale deciziilor DGE;

- participă, prin reprezentanții săi, în comisia de concurs pentru desemnarea

directorului și directorilor adjuncți ai gimnaziului;

- gestionează resursele financiare provenite din alte surse decât cele bugetare;

- administrează terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea instituţia;

- aprobă planul de dezvoltare al gimnaziului, după dezbaterea şi avizarea sa în

Consiliul profesoral;

- aprobă Regulamentul intern al gimnaziului și Regulamentul de organizare și

funcționare a gimnaziului, după ce a fost discutat la Consiliul profesoral;

- își asumă, alături de director, răspunderea publică pentru performanțele instituției;

- stabileşte acordarea premiilor lunare pentru personalul instituţiei;

- aprobă orarul lecțiilor și a activităților extra curriculare a instituției și măsurile de

optimizare a procesului didactic;

- aprobă strategia de dezvoltare a resurselor umane la nivelul instituţiei;

- validează raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din gimnaziu şi

promovează măsuri ameliorative;

Art.58. Consiliul de administraţie al gimnaziului este format, potrivit legii, din:

a) directorul gimnaziului;

b) un director adjunct;

c) un reprezentant delegat de APL;

d) doi reprezentanţi ai cadrelor didactice, delegați de Consiliul

profesoral;

e) trei reprezentanţi ai părinților, delegați de adunarea generală a

părinților;

f) un reprezentant al elevilor, delegat de consiliul elevilor.

Art.59. Membrii Consiliului de administrație sunt nominalizați, pentru o perioadă de

5 ani;

Art.60. Personalul didactic de predare, care face parte din Consiliul de administraţie,

este ales de Consiliul profesoral, la propunerea directorului sau a celorlalţi membri ai

acestuia, dintre cadrele didactice care au calităţi manageriale şi performanţe

profesionale deosebite.

Art.61. Preşedintele Consiliului de administraţie nu poate fi directorul gimnaziului;

Art.62. Preşedintele Consiliului de administraţie invită în scris, cu 48 de ore înainte

de data şedinţei, membrii consiliului de administraţie şi observatorii care nu fac parte

din personalul gimnaziului.

Art.63. Secretarul consiliului de administraţie, are atribuţia de a redacta lizibil şi

inteligibil procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului de administraţie.

Art.64. Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale Consiliului de

administraţie", care se înregistrează în instituţie, pentru a deveni document oficial, se

leagă şi se numerotează.

Art.65. Registrul de procese-verbale ale Consiliului de administraţie este însoţit de

dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele,

liste, solicitări, memorii etc.)

Art.66. Consiliul de administraţie se întruneşte lunar, precum şi ori de câte ori

consideră necesar directorul sau o treime din membrii acestuia şi este legal constituit în

prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul membrilor săi.

Art.67. Hotărârile Consiliului de administraţie se iau prin vot, cu jumătate plus unu

din numărul membrilor prezenţi.

Secțiunea a 3-a

Consiliul profesoral

Art.68. Consiliul profesoral este organul suprem de conducere, cu rol de decizie în

domeniul educațional.

Art.69. Președintele consiliului profesoral este directorul Instituției. Ședințele

consiliului profesoral sunt prezidate de director (în cazuri excepționale, de director

adjunct, responsabil de procesul instructiv).

Art.70. Subiectele puse în discuție la consiliul profesoral sunt dezbătute și finalizează

cu decizii, aprobate prin votul majorității.

Art.71. Hotărârile consiliului profesoral sunt puse în aplicare prin ordinul

conducătorului instituției, devenind obligatorii pentru tot personalul didactic.

Art.72. Problemele abordate și deciziile luate la consiliul profesoral sunt consemnate

în procese-verbale.

Art.73. Secretarul consiliului profesoral este desemnat anual, prin ordin, din rândul

cadrelor didactice. Secretatul consiliului profesoral este responsabil de :

- redactarea procesului-verbal (în timpul ședințelor) în registrul unic al consiliului

profesoral;

- arhivarea materialelor puse în discuție și adoptate de consiliul profesoral;

- arhivarea deciziilor adoptate de consiliul profesoral.

Art.74. Prezența cadrelor didactice la ședințele consiliului profesoral este obligatorie.

Ședința este deliberativă în cazul prezenței majorității simple a membrilor consiliului

profesoral.

Art.75. Consiliul profesoral are următoarele atribuții:

a) dezbate și propune pentru aprobare consiliului de administrație al instituției

proiectul managerial anual și programul de dezvoltare instituțională/ eventuale

completări sau modificări ale acestuia;

b) dezbate și aprobă:

- rapoartele de activitate a Comisiilor metodice, Consiliului diriginților și a altor

comisii ce activează în cadrul instituției;

- raportul de evaluare internă privind calitatea procesului educațional din instituție;

- raportul general privind starea și calitatea învățământului din instituție;

- regulamentul instituției, în ședință la care participă cel puțin 2/3 din personalul

didactic salariat al instituției;

- statutul instituției.

c) alege cadrele didactice delegate în componența consiliului de administrație;

d) aprobă componența nominală a comisiilor metodice din instituție;

e) aprobă rapoartele privind activitatea comisiilor metodice în anul curent de

studii prezentate de șefii comisiilor metodice;

f) validează raportul privind situația școlară semestrială și anuală prezentată de

fiecare profesor/diriginte, precum și situația școlară după încheierea sesiunii

suplimentare, a rezultatelor în urma susținerii diferențelor și corigențelor;

g) decide privind admiterea la examenele de absolvire a gimnaziului, organizate în

modul stabilit de MECC;

h) validează și propune consiliului de administrație componenta școlară a

Planului-cadru la nivelul instituției, constituită din pachete disciplinare opționale

(aprobate la Consiliul Național pentru Curriculum) ofertate pentru anul școlar în

curs;

i) decide privind promovarea elevilor din ciclul primar, gimnazial, conform

prevederilor ,,Regulamentul de notare și evaluarea rezultatelor școlare, promovare

și absolvire în învățământul

secundar general,, aprobat de Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării al Republicii

Moldova;

j. decide privind promovarea elevilor din ciclul primar, gimnazial, conform

prevederilor Regulamentul privind evaluarea și notarea rezultatelor

învățării, promovarea și absolvirea în învățământul primar și secundar,

k) examinează cererea, fișa de atestare a cadrului didactic propus de către

comisia de atestare din instituție și decide asupra recomandării privind conferirea/

confirmarea gradului didactic/managerial.

Art.76. De regulă, pe parcursul anului școlar, consiliul profesoral se întrunește în 3

ședințe organizatorice (la începutul anului școlar, la sfârșitul semestrului1, la

sfârșitul anului școlar); 2 ședințe tematice, 1 ședință cu privire la aprobarea

rapoartelor pentru atestarea gradelor didactice și manageriale, 1 ședință cu privire la

admiterea la examenele naționale de absolvire, 1 ședință cu privire la promovarea

elevilor din clasele I-VIII.

În cazuri excepționale, consiliul profesoral poate fi convocat în ședință extraordinară

de către director sau la cererea acel puțin 1/3 din numărul de cadre didactice.

Secțiunea a 4-a

Comisii metodice pe arii curriculare

Art.77. În gimnaziu sunt constituite 2 comisii metodice pe arii curriculare: clasele

primare și clasele gimnaziale. Fiecare comisie e constituită din cadre didactice care

predau aceeași disciplină școlară sau aceeași arie curriculară conform Planului - cadru

de învățământ.

Art.78. Șeful Comisiei metodice este numit prin ordinul directorul instituției, cu

consultarea membrilor ei și acordul persoanei desemnate.

Art.79. Membrii Comisiei metodice, în cadrul ședinței de la început de an școlar,

analizează modificările și completările privind curriculum scris, curriculum predat/

operaționalizat, curriculum evaluat și asigurarea didactică la discipline, stipulate în

,,Sugestiile metodologice și manageriale privind organizarea procesului educațional

în anul curent de studii, elaborate de MECC;

Art.80. Directorul instituției monitorizează activitatea membrilor comisiei

metodice în vederea cunoașterii profunde și integrale a setului de documente

școlare și aplicării/adaptării lor la specificul instituției și al fiecărei clase.

Art.81. Comisia metodică are următoarele atribuții:

a) elaborează proiectele pentru oferta educațională opțională a instituției;

b) propune activități de interasistență, teme de cercetare pentru proiectul anual

managerial;

c) consiliază cadrele didactice în procesul de elaborare a proiectării didactice de

lungă durată și a demersurilor didactice la ore;

d) analizează periodic, din punct de vedere metodologic, evoluția școlară a elevilor la

disciplinele din aria curriculară;

e) participă la monitorizarea implementării curricula la fiecare clasă privind modul

în care se realizează componenta predare,învățare și evaluare;

f) participă la elaborarea curriculumului modificat/adaptat, PEI cu CES;

g) orientează activitatea cadrelor didactice spre crearea și funcționarea unui sistem

instituțional de evaluare a rezultatelor școlare la disciplinele de studiu;

h) asigură desfășurarea activităților de pregătire a elevilor pentru examene,

olimpiade și alte concursuri școlare.

Art.82. Șeful Comisiei metodice are următoarele atribuții:

a) stabilește atribuțiile fiecărui membru al Comisiei metodice;

b) evaluează activitatea fiecărui membru al comisiei metodice și propune consiliului

profesoral un raport argumentat și documentat privind prestația profesională a fiecărui

membru în anul curent de studii;

c) coordonează participarea membrilor comisiei metodice la activitățile de

formare continuă și de promovare a imaginii instituție la nivel local,

raional/municipal și republican;

d) asigură participarea membrilor comisiei metodice la asistențe și interasistențe în

cadrul orelor publice desfășurate în cadrul instituției precum și la activitățile metodice

raionale/ municipale;

e) asigură și monitorizează activitatea de mentorat, în special, a profesorilor

debutanți și nou-veniți în instituție;

f) este responsabil de calitatea notelor informative, rapoartelor și propunerilor

elaborate și prezentate la solicitarea directorului instituției și/sau organelor ierarhic

abilitate.

Secțiunea a 5-a

Comisia metodică a diriginților

Art.83. În gimnaziu funcționează comisia metodică a diriginților claselor a I-IX-a.

Art.84. Șeful Comisiei metodice a diriginților are următoarele atribuții:

a) dezbate probleme privind structura, conținutul și metoda orelor de dezvoltare

personală specifice ciclului din învățământul secundar general;

b) analizează participarea, în cadrul activităților comunitare și de voluntariat a elevilor

la clasă;

c) coordonează participarea colectivilor de elevi în activitățile extrașcolare și

diverse schimburi de experiență;

d) orientează colectivul didactic al ai instituției în vederea stabilirii unor cerințe

educaționale unice față de elevi, asigură desfășurarea unor programe și activități

educative, de promovare a dialogului deschis cu elevii;

e) organizează și desfășoară activități de orientare profesională a elevilor și de ghidare

în carieră.

Secțiunea a 6-a

Directorul

Art.85. Directorul este conducătorul instituției pe care o reprezintă în relațiile cu

persoanele juridice și fizice, inclusiv cu administrația publică locală în limitele

competențelor prevăzute de lege.

Art.86. Funcția de director se ocupă în baza criteriilor de competență profesională și

managerială.

Art.87. Numirea în funcția de director se face prin concurs, pentru un termen

de 5 ani, în conformitate cu ”Regulamentul pentru ocuparea funcției de

conducere în instituția de învățământ general”, aprobat de MECC.

Art.88. Directorul exercită conducerea executivă a instituției, în conformitate cu

atribuțiile conferite de lege, cu hotărârile consiliului de administrație al instituției,

precum și cu alte reglementări legale.

Art.89. Directorul este subordonat Organului local de specialitate în domeniul

învățământului al administrației publice locale de nivelul doi. Fișa postului și fișa de

evaluare ale directorului sunt elaborate de organele abilitate, în baza reglementărilor

stabilite de MECC.

Art.90. Directorul manifestă loialitate față de instituție, corectitudine și

responsabilitate în deciziile sale, încredere în capacitățile angajaților, încurajează

și susține colegii, în vederea motivării pentru formare continuă și pentru crearea în

instituție a unui climat optim desfășurării procesului de învățământ.

Art.91. În cazul în care instituția va primi statut de persoană juridică directorul va

realiza evidența contabilă sintetică și analitică, precum și execuția bugetară,

coordonarea financiar-contabilă a instituției. Personalul compartimentului financiar -

contabil este subordonat directorului și își desfășoară activitatea conform atribuțiilor

stabilite de acesta prin fișa postului.

Art.92. Vizitarea instituției și asistența la orele de curs sau la activitățile

școlare/ extrașcolare, efectuate de către persoanele din exterior, se face numai cu

aprobarea directorului, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art.93. Norma didactică de predare a directorului și/ sau degrevarea de ore a

acestuia se stabilesc prin fișa postului, în baza normelor aprobate de MECC de

comun cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei. Directorul beneficiază

de indemnizație de conducere, conform reglementărilor legale în vigoare.

Art.94. Perioada concediului anual de odihnă al directorului se aprobă de

Organul local de specialitate în domeniul învățământului al administrației publice

locale de nivelul doi.

Art.95. Directorul, în calitate de conducător al instituției, are următoarele atribuții:

a) asigură funcționarea instituției în conformitate cu prevederile cadrului

normativ în vigoare pentru învățământul primar și secundar general, aprobate de

MECC;

b) coordonează elaborarea proiectului managerial anual și programului de dezvoltare a

instituției;

c) coordonează și răspunde de întreaga activitate educațională și administrativă a

instituției, precum și de păstrarea și utilizarea patrimoniului instituției de învățământ;

d) informează anual, până la sfârșitul lunii mai, comunitatea și factorii interesați cu

referire la numărul de clase pentru anul viitor de studii;

e) asigură securitatea elevilor și a personalului angajat în perioada aflării în incinta

instituției;

f) asigură păstrarea și dezvoltarea bazei didactico - materiale a instituției;

g) este responsabil de organizarea și funcționarea cantinei;

h) asigură elaborarea și implementarea acțiunilor de protecție a copiilor;

i) asigură aplicarea deciziilor consiliului profesoral și a consiliului de administrație;

j) asigură realizarea achizițiilor publice potrivit reglementărilor cadrului legislativ și

normativ în vigoare(în cazul când are statut de persoană juridică);

k) asigură confidențialitatea și securitatea informației cu caracter personal, în

conformitate cu legislația în domeniul protecției datelor cu caracter personal;

l) stabilește mecanismul intern de colectare a datelor în Sistemul Informațional

Automatizat de Management în Educație (SIME), a Sistemului Automatizat

Prelucrare a Datelor (SAPD), alte sisteme informaționale, inclusiv pentru

organizarea și desfășurarea examenelor naționale de absolvire și

controlează corectitudinea informației introduse;

m) elaborează anual schema de completare a numărului de clase, conform

capacității de proiect al instituției și spre aprobarea Organului local de specialitate în

domeniul învățământului;

n) prezintă rapoarte privind activitatea instituției, starea și calitatea procesului

educațional din instituția pe care o conduce. Raportul general este prezentat la consiliul

profesoral, consiliul administrativ, precum și la Adunarea generală a părinților și făcut

public prin afișare clasică sau electronică.

Art.96. Directorul, în calitate de angajator, are următoarele atribuții:

a) elaborează anual schema de încadrare a personalului din instituție, în funcție de

numărul de clase și o propune spre avizarea consiliului de administrație al Instituției și

spre aprobare OLSDI;

b) încheie contracte individuale de muncă cu personalul angajat și aprobă

concediile de odihnă ale directorilor adjuncți, personalului didactic, didactic auxiliar

și nedidactic; pe baza solicitărilor scrise ale acestora, conform Codului Muncii și

Contractului colectiv de muncă;

c) aprobă fișele postului pentru personalul din subordine, stabilind obligațiunile

funcționale conform legii și contractului colectiv de muncă;

d) stimulează și promovează cadrele didactice pentru dezvoltare profesională și

continuă;

e) răspunde de corectitudinea încadrării personalului și de întocmirea, în termen, a

statelor lunare de plată a drepturilor salariale;

f) aprobă concediul fără plată și zilele libere plătite, conform prevederilor legale

și ale contractului colectiv de muncă aplicabil pentru întreg personalul, în condițiile

asigurării suplinirii activității acestora;

g) repartizează, prin ordin intern, personalului didactic angajat, în regim de cumul sau

plată cu ora, orele de curs rămase neocupate;

h) numește și eliberează din funcție directorii adjuncți, personalul didactic, didactic

auxiliar și nedidactic,conform legislației în vigoare;

Art.97. Directorul, în calitate de evaluator, are următoarele atribuții:

a) asigură evaluarea și monitorizarea permanentă a activității educaționale/ didactice a

cadrelor didactice, inclusiv de conducere;

b) solicită Organului local de specialitate în domeniul învățământului, al

administrației publice locale de nivelul doi, Inspectoratul Școlar Național evaluarea

activității cadrelor didactice cu rezultate de excepție în vederea promovării experienței

lor, precum și evaluarea activității cadrelor didactice care demonstrează ineficiență

profesională cu aplicarea recomandărilor de rigoare;

c) înaintează Organului local de specialitate în domeniul învățământului al

administrației publice locale de nivelul doi propuneri privind cadrele didactice

recomandate pentru participare în diverse comisii, proiecte, activități de formare.

Art.98. Directorul, în calitate de ordonator de credite, are următoarele atribuții:

a) elaborează bugetul instituției în bază de programe;

b) aprobă programele de buget ale instituției și le propune spre avizare consiliului de

administrație;

c) prezintă, în termen, autorităților competente programele de buget, notele

informative succinte privind execuția bugetului cu explicarea categoriilor majore de

cheltuieli efectuate;

d) atrage resurse extrabugetare, cu respectarea prevederilor legale;

e) monitorizează modul de încasare a veniturilor; necesitatea oportunitatea și

legalitatea angajării și utilizării mijloacelor bugetare, în limita și cu destinația

aprobate prin bugetul propriu; integritatea și funcționarea bunurilor aflate în

administrare; organizarea și evidența zilnică a contabilității și prezentarea,

în termen, a bilanțurilor contabile și a conturilor de execuție bugetară.

Art.99. Directorul instituției este responsabil de:

a) asigurarea calității procesului educațional;

b) asigurarea instituției cu cadre conform Planului – cadru;

c) activitatea întregului personal salariat;

d) evidența, completarea și păstrarea documentației vizând personalul angajat

e) aplicarea normelor privind protecția muncii, prevenirea și stingerea incendiilor în

instituție;

f) corectitudinea încadrării personalului și de întocmirea, în termen, a statelor

lunare de plată a drepturilor salariale;

g) responsabil de elaborarea și executarea bugetului instituției;

h) respectarea condițiilor și exigenților privind normele de igienă școlară, de

protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor, în instituție;

i) păstrarea sigiliului Instituției;

Art.100. Directorul Instituției are următoarele împuternicirii:

a) emite ordine și dispoziții ce țin de competența sa;

b) gestionează bunurile și resursele materiale;

c) încheie contracte, deschide conturi bancare, eliberează procuri;

d) oferă variate forme de stimulare (recompense bănești și nefinanciare, etc.)

pentru performanțe profesionale cadrelor didactice, inclusiv de conducere și

elevilor pentru rezultate excepționale la învățătură și alte domenii de activitate

școlară;

e) are calitate de executor secundar de buget, cu toate obligațiile ce decurg din

acest statut potrivit cadrului legislativ și normativ în vigoare;

f) aplică sancțiuni pentru abaterile disciplinare săvârșite de personalul instituției, în

limita prevederilor legale în vigoare;

g) aplică sancțiunile prevăzute de Regulamentul intern pentru abaterile disciplinare

săvârșite de elevi.

Secțiunea a 7-a

Directorul adjunct

Art.101. Directorul adjunct este angajat de către directorul instituției. Funcția de

director adjunct se ocupă prin concurs pe termen de 5 ani, în baza ”Regulamentului

pentru ocuparea funcției de conducere în instituția de învățământ general”, aprobat de

MECC.

Art.102. În instituție activează director adjunct responsabil de procesul instructiv și

director adjunct responsabil de procesul educativ. Directorii adjuncți își desfășoară

activitatea în instituție, fiind în subordinea directorului, care elaborează fișa

postului, în concordanță cu atribuțiile stabilite prin prezentul regulament.

Art.103. Directorul adjunct responsabil de procesul instructiv are următoarele

atribuții:

a) consemnează absențele și întârzierile de la serviciu ale personalului didactic

personalului nedidactic;

b) monitorizează și organizează procesul educațional, asigurând calitatea realizării lui;

c) întocmește orarul activităților educaționale din instituție și asigură respectarea lui;

d) coordonează și ține la evidență orele înlocuite, elaborează tabelul de salariu,

propus spre avizare directorului;

e) participă la repartizarea sarcinii didactice personalului didactic;

f) monitorizează organizarea procesului educațional prin asistențe la ore, verifică

proiectele didactice;

g) participă la aprecierea nivelului de pregătire a cadrelor didactice pentru lecții,

la evaluarea calității demersului educațional, la determinarea relevanței relaționării

profesor - elev și a impactului educațional al activităților extrașcolare/

extracurriculare desfășurate;

h) coordonează și monitorizează activitatea comisiilor metodice din instituție;

i) coordonează elaborarea unui sistem de evaluare și asigură funcționarea lui, în

special, la probele de evaluare sumative, aplicate în instituție;

j) validează instrumentarul de evaluare sumativă aplicat în Instituție;

k) asigură aplicarea întocmai a Planului – cadru de învățământ și a curriculei școlare;

l) coordonează activitatea de formare profesională continuă și portofoliul privind

formarea continuă a cadrelor didactice;

m) este responsabil de organizarea și desfășurarea olimpiadelor, concursurilor la

disciplinele școlare;

n) este responsabil de desfășurarea regulamentară a activității instituției, conform

prezentului Regulament;

o) este responsabil de registrul de evidență a personalului instituției; de registrul

de evidență a orelor absentate și înlocuite de cadrele didactice; documentele de

evidență a realizării evaluării anuale a cadrelor didactice; procesele - verbale și

portofoliile comisiilor metodice; procesele - verbale ale Comisiei de atestare și

documentația vizând atestarea cadrelor didactice; documentația privind rapoartele

statistice anual; de raportul statistic al instituției la începutul și sfârșitul anului

școlar, procesele - verbale ale probelor de evaluare realizate în baza testului

administrației; planuri ce parvin în timpul anului și țin de activitatea instituției;

p) vizează către 05 septembrie toate proiectele de lungă durată la discipline, graficul

evaluărilor sumative la toate disciplinele;

q) evaluează lunar toate registrele de clasă;

r) avizează zilnic proiectele didactice de scurtă durată a tinerilor specialiști și periodic

la toate cadrele didactice (o dată pe săptămână);

Secțiunea a 8-a

Directorul adjunct pentru educaţie

Art.104. Directorul adjunct pentru educaţie are menirea de a crea un sistem al muncii

educative extradidactice şi extraşcolare, coordonând eforturile pedagogilor şcolii,

instituţiilor extraşcolare, aşezămintelor culturale etc. în vederea creării condiţiilor

pentru dezvoltarea aptitudinilor şi vocaţiilor elevilor, autoafirmarea lor ca

personalitate.

Art. 105. Directorul adjunct pentru educaţie exercită funcţii de ordin organizatoric,

metodic şi administrativ și are următoarele atribuții:

a) orientează munca cadrelor didactice spre evidenţa intereselor, înclinaţiilor

elevilor – determină împreună cu pedagogii şi părinţii programele individuale de

muncă cu copiii devianţi (care necesită);

b) organizează şi dirijează activitatea elevilor (tehnică, artistică, ecologică, sportivă

etc.) în conformitate cu politica educaţională;

c) contribuie la stabilirea relaţiilor de colaborare între toţi participanţii la procesul de

educaţie;

d) determină procedeele şi formele de influenţă asupra dezvoltării elevilor în

baza valorilor general umane;

e) organizează lucrul reuniunilor metodice ale diriginţilor de clasă;

f) asigură condiţii pentru autoinstruirea şi autoperfecţionarea diriginţilor, învăţătorilor,

specialiştilor încadraţi în diverse activităţi cu elevi;

g) relevă, studiază şi propagă experienţa avansată în domeniul educaţiei;

h) consemnează zilnic, în condica de prezență, absențele și întârzierile de la lecții ale

elevilor;

i) înaintează spre discuţie la Consiliul profesoral rezultatele studiilor efectuate în

problemele educaţiei.

j) controlează Agendele elevilor, Registrele de clasă –dirigenţiile şi Registrele

cercurilor;

k) determină finalităţile şi obiectivele educaţiei elevilor, cooperând factorii interni şi

externi ai şcolii;

l) duce evidenţa şi efectuează controlul îndeplinirii funcţiilor educative de către

diriginţi, personalul didactic încadrat în acest proces;

m) exercită controlul realizării programelor la activităţile extradidactice, precum şi a

celor prevăzute de munca extraşcolară;

n) asistă la lecţii, diverse forme de activitate în scopul relevării metodelor, procedeelor

educative aplicate de cadrele didactice, al nivelului de influenţă a fiecărui asupra

dezvoltării în personalităţile elevilor.

o) e responsabil de desfăşurarea orelor de ”Protecţia civilă”, ”Securitatea

traficului rutier” și ”Dezvoltarea personală”, Managementul clasei.

p) este responsabil de evidența și școlarizarea minorilor din districtul școlar arondat

instituției;

q) coordonează activitățile de prevenire, identificare, raportare, referire și asistență în

cazurile de abuz, neglijare, explorare a copilului;

r) este responsabil de desfășurarea regulamentară a activității Instituției, conform

prezentului Regulament.

s) directorul adjunct pentru educaţie îşi exercită funcţiile în strânsă colaborare atât cu

ceilalţi membri ai administraţiei, pedagogii, serviciul psihologic, cât şi cu personalul

auxiliar organizaţiile de copii şi tineret etc.

ş) împreună cu directorul şcolii formează o atitudine adecvată a tuturor

pedagogilor faţă de problemele educaţiei, rezultatul optim fiind încadrarea majorităţii

lor în diverse activităţi extradidactice şi extraşcolare cu elevii, instaurarea relaţiilor de

colaborare şi respect între pedagogi şi elevi.

t) organizarea activităţilor extracurriculare ţine atât de activitatea directorului

adjunct pentru educaţie (activitatea artistică, sportivă), cât şi de cea a directorului

adjunct (cercurile la obiecte, orele facultative, olimpiadele etc.).

ț) lucrul cu copiii devianţi constituie sfera de interacţiune a directorului adjunct

pentru educaţie cu directorul adjunct pentru instruire şi psihologul şcolar.

Art. 106. Directorii adjuncți ai gimnaziului sunt responsabili de:

a) activitatea instituției în conformitate cu standardele de calitate în învățământul

secundar general;

b) calitatea orelor înlocuite;

c) elaborarea orarului lecțiilor, activităților extracurriculare cu respectarea cerințelor

didactice și sanitaro- igienice specifice categoriei de vârstă;

d) corectitudinea și acuratețea completării cataloagelor și a altor documente

școlare privind evidența rezultatelor școlare ale elevilor;

e) directorul adjunct pentru educaţie împreună cu directorul adjunct pentru instruire

formează o atitudine unică a întregului colectiv pedagogic faţă de aceşti elevi, asigură

unitatea cerinţelor şi acţiunilor orientate spre modelarea personalităţii lor,

asigurând atât frecvenţa lor regulată şi reuşită la învăţătură (directorul adjunctul pentru

instruire), cât şi încadrarea lor în activităţile extracurriculare şi extraşcolare (directorul

adjunct pentru educaţie).

f) directorul adjunct pentru educație va fi responsabil de perfectarea, înregistrările

realizate în:

registrul de evidență a fișelor de sesizare a cazului suspect de abuz, explorare, trafic al

copilului,mapa comisiei metodice a diriginților, mapa cu toate documentele ce

țin de funcționarea consiliului

elevilor.

Secțiunea a 9-a

Personalul didactic

Art.107. În instituție activează personal didactic din care face parte:

învățători, profesori, psiholog, cadru didactic de sprijin, conducător de cerc.

Art.108. Activitatea personalului didactic este organizată în conformitate

cu legislația în vigoare, în baza reglementărilor contractului

individual/contractului colectiv de muncă și prezentului Regulament.

Art.109. Personalului didactic din învățământ i se interzice să aplice pedepse

corporale sau să agreseze verbal, psihic sau fizic elevii și/sau alte cadre

didactice.

Art.110. Personalului didactic i se interzice primirea de bani sau de alte

foloase sub orice formă din partea elevilor , familiilor acestora, precum și

din partea organizațiilor obștești ale părinților.

Nerespectarea prevederii respective, constituie abatere disciplinară și se

examinează de Consiliul de etică sau de organele abilitate de cercetare

contravențională sau penală,în funcție de graviditatea acțiunii.

Cadru didactic de sprijin

Art.111. Cadrul didactic de sprijin are următoarele atribuții:

a) facilitează și susține incluziunea educațională a copilului cu cerințe

educaționale speciale în mediul de învățare;

b) participă în comun cu comisia multidisciplinară intrașcolară, cadrele

didactice, alți specialiști la:

▪ elaborarea Planului Educațional Individualizat și realizarea acestuia;

▪ evaluarea, revizuirea și actualizarea Planului Educațional Individualizat;

c) colaborează cu cadrele didactice, alți specialiști pentru realizarea

obiectivelor planului educațional individualizat și stabilirea modalităților

concrete de lucru cu copiii cu cerințe educaționale speciale;

d) realizează activități de recuperare educațională individuale sau în grup,

asistă copilul cu cerințe educaționale speciale în pregătirea temelor pentru

acasă;

e) propune și realizează materiale didactice individualizate în funcție de

dificultățile de învățare ale copiilor;

f) coordonează activitatea centrului de resurse în educația incluzivă în

instituția de învățământ;

g) acordă consultanță și colaborează cu familiile copiilor cu cerințe

educaționale speciale;

h) participă în activități de informare/ formare a cadrelor didactice în probleme

de educație incluzivă, de diseminare a cunoștințelor și experiențelor cu privire

la asistența copiilor cu cerințe educaționale speciale;

Psihologul școlar

Art.112. Psihologul școlar are următoarele atribuții:

a) identifică/ adaptează/ elaborează metode și instrumente de evaluare și

asistență psihologică a copiilor;

b) realizează evaluări și reevaluări periodice ale copiilor incluși în programele

de asistență;

c) organizează și desfășoară activități de consiliere psihologică, individuală și

în grup a elevilor, cadrelor didactice, altor specialiști, părinților;

d) formulează recomandări în procesul de elaborare a Planului educațional

individualizat;

e) participă la elaborarea recomandărilor metodice pentru cadrele didactic e de

la clasă împreună cu alți specialiști în probleme de abordare a copiilor cu

cerințe educaționale speciale;

f) organizează și realizează activități de informare/ formare în domeniul de

competență.

Cadrele didactice

Art.113. Personalul didactic are următoarele drepturi:

a) să beneficieze de condiții optime de muncă;

b) să i se respecte demnitatea profesională și statutul de profesor;

c) să - și exprime liber opinia profesională vizând procesul de predare - învățare

- evaluare în concordanță cu Curriculumului Național;

d) să i se asigure condiții eficiente pentru desfășurarea activității profesionale;

e) să manifeste inițiativă profesională în realizarea procesului educațional:

alegerea tehnologiilor de predare, evaluarea performanțelor elevilor conform

finalităților educaționale, participarea la eficientizarea procesului educațional,

promovarea activităților de cercetare, de orientare civică și de dezvoltare

comunitară a elevilor, organizarea laboratoarelor, cenaclurilor publicațiilor

școlare, etc., conform legislației în vigoare;

f) să participe la conducerea instituției, inclusiv prin alegerea democratică a

reprezentanților în organele de conducere, administrative și consultative;

g) să beneficieze de înlesniri stabilite de legislația în vigoare;

h) să facă parte din asociații și organizații sindicale , profesionale, culturale ,

naționale și internaționale, precum și din organizații politice legal constituite;

Art.114. Personalul didactic are următoarele obligațiuni:

a) să respecte prevederile Codului de etică al cadrelor didactice, aprobat de

MECC;

b) să participe la programe de formare continuă, în conformitate cu

specificul activității și cu reglementările în vigoare pentru fiecare categorie;

c) să cunoască și să promoveze idealurile educaționale, principiile

fundamentale ale educației, politica educațională a statului;

d) să organizeze și să desfășoare eficient procesul educațional la disciplina de

studiu predată și la nivelul instituției;

e) să cunoască și să aplice Planul-cadru de învățământ, curricula școlară,

Reperele metodologice și manageriale de organizare a procesului

educațional la disciplinele școlare, elaborate de MECC, manualele școlare

și literatura pedagogică de referință;

f) să elaboreze proiectarea didactică vizând parcursul anual la disciplină

conform cerințelor Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării.

g) să elaboreze proiecte didactice pentru lecții și activități extrașcolare;

h) să organizeze și să asigure realizarea optimală a orelor la clasă;

i) să asigure eficacitatea procesului educațional la nivel de instituție;

j) să stimuleze activitatea independentă și de colaborare, inițiativă,

capacitățile creative ale elevului în procesul de învățare;

k) să asigure securitatea vieții și sănătății elevilor în cadrul lecțiilor și

activităților extrașcolare (cercuri pe interese, tabere specializate, excursii, etc.)

l) să desfășoare preselecțiile pentru participarea elevilor la olimpiade și

concursuri școlare;

m) să participe la ședințele consiliului profesoral, ședințel e și activitățile

comisiei metodice, consiliului diriginților și la solicitare, la ședințele și

activitățile consiliului de administrație;

n) să prezinte, la început de an școlar, avizul medical și rezultatele analizelor

medicale privind examenul clinic, examenul pulmonar,examenul psihologic

conform cerințelor/normelor sanitaro-igienice în vigoare;

o) să organizeze și desfășoare ore de dirigenție;

p) să organizeze consultații cu elevii claselor absolvente la disciplina predată,

conform orarului stabilit de conducerea instituției;

q) să colaboreze cu familiile elevilor;

r) să se autoinstruiască, în permanență în domeniul specialității, a

psihopedagogiei și a metodicii predării disciplinei;

s) să participe la activitățile de interasistență organizate în instituție sau în

afara ei (conform delegării);

t) să respecte normele de etică, cultivând, prin propriul exemplu, valorile și

principiile esențiale pentru construirea unui stat de drept, precum

integritatea, onestitatea, corectitudinea, dreptatea, echitatea, umanismul,

generozitatea, hărnicia, patriotismul și alte virtuți;

u) să manifeste comportament nonviolent în activitățile educaționale și în viața

cotidiană;

v) să-și onoreze toate obligațiile prevăzute în Codul Educației, alte acte

normative în vigoare, precum și stipulate în fișa postului.

Art.115. Atestarea cadrelor didactice, acordarea de grade didactice se

efectuează conform prevederilor ”Regulamentului de atestare a cadrelor

didactice din învățământul preșcolar, primar, special, complementar,

secundar și mediu de specialitate”.

Art.116. Activitatea psihologului, cadrului didactic de sprijin, în instituție este

reglementată prin Regulamentul serviciilor: psihologului, cadrului didactic

de sprijin, aprobat de Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării.

Diriginții

Art.117. Activitatea educațională la fiecare clasă este coordonată de un

diriginte numit de director, la propunerea șefului Consiliului diriginților.

Art.118. Dirigintele îndeplinește următoarele atribuții:

a) organizează orele de dirigenție și alte activități ce contribuie la dezvoltarea

personalității elevului;

b) oferă consiliere în carieră și orientare profesională ale elevilor;

c) monitorizează frecvența elevilor, identifică și analizează cauzele

absențelor elevilor și întreprinde acțiuni corespunzătoare pentru îmbunătățirea

frecvenței.

d) analizează periodic situația școlară a elevilor, insistând la mobilizarea

acestora în vederea îndeplinirii optimale a obligațiilor regulamentare;

e) colaborează cu toți profesorii care predau la clasă în vederea eficientizării

procesului educațional;

f) participă la educația igienico-sanitară elevilor;

g) observă comportamentul elevilor, inclusiv în scopul prevenirii abuzului,

neglijării, exploatării copilului și raportării cazurilor suspecte sau confirmate de

abuz;

h) organizează și conduce activitatea clasei, ținând cont de problemele pe c are

le impune viața, precum și de sarcinile educative ale instituției;

Secțiunea a 10-a

Personalul didactic auxiliar

Art.119. În instituție activează personal didactic auxiliar din care face parte

bibliotecarul școlar, laboranții.

Art.120. Posturile didactice auxiliare în liceu se ocupă prin concurs. Concursul

de ocupare a locurilor vacante se

organizează în baza metodologiei aprobate de Ministerul Educației.

Art.121. La concursul pentru ocupare unui post didactic auxiliar poate participa

orice candidat care îndeplinește

condiții de eligibilitate prevăzute de legislația în vigoare.

Bibliotecarul școlar

Art.122. Bibliotecarul școlar, laborantul sunt subordonați directorului

instituției.

Art.123. Bibliotecarul școlar în instituție are următoarele obligațiuni:

a) organizează activitatea bibliotecii, asigură funcționarea acesteia și

completarea conform necesităților instituției a fondului de carte;

b) îndrumă lectura, studiul și ajută la elaborarea lucrărilor /proiectelor

elevilor, punând la dispoziția acestora instrumente de informare, respectiv

fișiere, cataloage, liste bibliografice etc. care să le înlesnească o orientare

rapidă în colecțiile bibliotecii;

c) sprijină informarea și documentarea rapidă a personalului didactic;

d) participă la stagiile și activitățile specifice de formare continuă;

e) gestionează fondul de manuale al Instituției, conform schemei de închiriere,

aprobată de MECC;

f) organizează și /sau participă la desfășurarea de activități specifice:

lansări de carte, întâlniri literare, simpozioane, expoziții de cărți, standuri

de noutăți editoriale sau de colecții de carte, prezentări de manuale

școlare etc.

Laborantul

Art.124. Laborantul are următoarele obligațiuni:

a) respectarea tehnicii securității în incinta laboratorului;

b) respectarea cerințelor de păstrare și utilizare a echipamentului de laborator

și a auxiliarelor didactice;

c) asistarea asistenței experimentale didactică a orelor cu auxiliare didactice;

Art.125. Atribuțiile personalului didactic auxiliar sunt stipulate în fișele de

post aprobate de către directorul instituției.

Secțiunea a 11-a

Personalul nedidactic

Art.126. În instituție activează personal nedidactic din care face parte:

secretarul, asistentul medical, îngrijitoarea de încăperi, muncitor de deservire,

măturător, paznic, ușier, operator la cazangerie.

Secretarul

Art.127. Secretarul este subordonat directorului instituției;

Art.128. Secretarul în instituției funcționează pentru elevi, părinți, personalul

angajat;

Art.129. Secretarul instituției este responsabil de:

a) completarea documentației școlare conform atribuțiilor delegate de director;

b) perfectarea, păstrarea documentelor de uz intern și extern ale instituției;

c) arhivarea tuturor documentelor școlare;

d) transmiterea regulamentară a documentelor școlare la Arhiva de Stat;

e) secretarul este responsabil de redactarea și corectitudinea

documentației privind fluctuația elevilor, documentele intrate și ieșite și

înregistrarea lor, mapa cu cereri la angajare/ eliberare/ contractele de

muncă ale salariaților, de documentele de arhivă și ordinea lor.

f) Zilnic la lecția a II-a secretarul va colecta datele despre prezența/ absența

elevilor, starea sănătății și va transmite datele la DGETS către orele 11.00.

Asistentul medical

Art.130. Asistentul medical al instituției este subordonat directorului

instituției;

Art.131. Programul de lucru al asistentului medical al instituției este aprobat de

director;

Art.132. Asistentul medical al instituției este responsabil de:

a) activitatea Comisiei de triere în instituție;

b) accesul la muncă personalului angajat în instituție;

c) verifică respectarea cerințelor sanitaro - igienice de întreținere a instituțiilor

de învățământ, stabilite de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației, Culturii

şi Cercetării al Republicii Moldova;

d) acordă asistență medicală primară elevilor și personalului angajat al

instituției în caz de necesitate;

e) participă la organizarea activităților de educație pentru sănătate:

f) organizează examenul medical complex al elevilor din instituție;

g) perfectează și prezintă informații despre starea sănătății elevilor;

i) contribuie, în parteneriat cu alte cadre didactice, la organizarea și

desfășurarea activităților extrașcolare;

j) asigură conexiunea cu părinții elevilor, îi informează despre rezultatele

obținute de elevi la învățătură, despre absențele nemotivate, alte forme de

abatere de la prevederile regulamentului instituției;

k) organizează ședințe cu părinții elevilor de cel puțin patru ori pe durata

anului școlar;

l) este responsabil de crearea mediului favorabil de acomodare /adaptare

a elevilor nou-veniți în colectivul de elevi;

m) calculează media generală a fiecărui elev;

n) completează dosarele elevilor, catalogul clasei cu datele personale ale

elevilor, precum și alte formulare și de școlarizare;

o) informează consiliul profesoral despre activitatea desfășurată în clasa pe

care o conduce;

p) răspunde de baza materială a cabinetului pus la dispoziție.

Directorul adjunct pentru gospodărie

Art.133. Directorul adjunct pentru gospodărie este subordonat directorului

instituției;

Art.134. Directorul adjunct pentru gospodărie este responsabil de:

a) gestionarea și întreținerea bazei materiale a instituției;

b) coordonarea activitatea personalului auxiliar de întreținere a instituției;

c) evidența și păstrarea inventarului mobil și imobil al instituției;

d) completarea registrului de evidență contabilă a bunurilor mobile și imobile;

e) elaborează programul de lucru al personalului auxiliar de întreținere al

instituției și îl propune spre aprobare directorului;

f) stabilește sectoarele de lucru ale personalului auxiliar de îngrijire. În

funcție de nevoile instituției directorul poate schimba aceste sectoare;

Art.135. Elaborează tabelul de pontaj al personalului nedidactic și auxiliar;

Art.136. Evaluează la finalul zilei de lucru îndeplinirea ordinii și igienizarea

claselor și coridoarelor, WC de către îngrijitoarele de încăperi;

Art.137. Înaintează și discută la Consiliul de administrație ofertele pentru

materiale, reparații necesare instituției în anul curent și pentru anul următor.

Art.138. Posturile nedidactice în instituție se ocupă conform prevederilor în

vigoare.

III. ELEVII

Secțiunea a 1-a

Dobândirea calității de elev

Art.139. Orice persoană care este înscrisă în instituție și participă la

activitățile organizate de aceasta, are calitatea de elev.

Art.140. În învățământul primar (clasele 1-a IV-a) și în învățământul gimnazial

(cl. a V-a - a IX-a) calitatea de elev se dobândește în urma solicitării scrise

adresate de părinți sau alți reprezentanți legali către instituție, conform

districtului școlar, în limita numărului de locuri disponibile conform Planului

de școlarizare.

Art.141. În cazurile în care sunt atestați elevii cu statut de refugiat,

aceștia sunt înmatriculați în instituția de învățământ, conform districtului

școlar. Elevii cu statut de refugiat au aceleași drepturi la educație și

beneficiază de aceleași înlesniri ca și copii cetățenilor Republicii Moldova.

Art.142. Înmatricularea elevilor reîntorși de la studii (burse de peste

hotarele țării) se face cu acordul MECC, la cererea solicitantului, cu

prezentarea situației școlare de la întoarcerea din străinătate.

Secțiunea a 2-a

Exercitarea calității de elev

Art.143. Calitatea de elev se exercită prin frecventarea și participarea

obligatorie la orele de curs, a activităților extracurriculare existente în

programul instituției.

Art.144. Evidența prezenței elevilor la fiecare oră de curs se face de către

profesor care consemnează în catalogul școlar, în mod obligatoriu, fiecare

absență.

Art.145. Absențele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase din

familie sau altor cazuri de forță excepționale, dovedite cu acte justificative,

sunt considerate motivate.

Art.146. Motivarea absențelor se efectuează pe baza următoarelor acte:

a) adeverință eliberată de medic al cabinetului școlar sau de medicul de familie;

b) adeverință sau certificat medical eliberat de instituția medicală, în cazul în

care elevul a fost internat în spital, avizat de medical școlar (dacă este angajat);

c) cererea scrisă a elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al acestuia

(ciclul primar), adresată și aprobată de director, în urma consultării cu

dirigintele clasei;

Art.147. Motivarea absențelor se face de către diriginte, în ziua prezentării

actelor justificative.

Art.148. Actele, în baza cărora se face motivarea absențelor, se prezintă în

termen de maxim 7 (șapte) zile de la reluarea frecvenței elevului și se păstrează

de către diriginte pe tot parcursul anului școlar.

Art.149. Nerespectarea termenilor prevăzute în prezentul punct atrage, de

regulă, declararea absențelor ca nemotivate.

Art.150. La cererea scrisă a elevilor ce frecventează școlile de sport raionale și

republicane a Instituțiilor cu profil sport/arte, a structurilor naționale sportive,

Organul local de specialitate în domeniul învățământului al administrației

publice locale de nivelul doi poate aproba motivarea absențelor elevilor care

participă la cantonamente și la competiții/expoziții de nivel local, național și

internațional, cu condiția recuperării conținuturilor curriculare, în modul

stabilit de administrație, în vederea încheierii situației școlare.

Art.151. În caz dacă există elevi din ciclul gimnazial și liceal aflați în situații

speciale (căsătorie, nașterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului,

detenție etc…) beneficiază de crearea unor condiții corespunzătoare în vederea

finalizării nivelului de învățământ.

Secțiunea a 3-a

Mișcarea/transferul elevilor

Art.152. Elevii din învățământ general au dreptul să se transfere de la o

instituție la alta, de la o filiere la alta, de la un profil la altul, de la o formă

de învățământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului

regulament.

Art.153. Transferurile din instituțiile de învățământ primar și secundar se

aprobă de către organul local de specialitate în domeniul învățământului

al administrației publice locale de nivelul doi, în subordinea căruia se

află instituția solicitată pentru transfer, prin coordonarea prealabilă a

directorilor celor două instituții de învățământ.

Art.154. În ciclul primar și în ciclul gimnazial elevii se pot transfera, în

perioada vacanțelor, după cum urmează:

a) în aceeași instituție de învățământ, de la o clasă la alta, în limita efectivelor

de elevi la clasă, stabilită de Organul local de specialitate în domeniul

învățământului.

b) de la o instituție de învățământ la alta, în limita efectivelor de elevi la clasa

stabilită de Organul local de specialitate în domeniul învățământului.

Art.155. Elevii gemeni se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau

invers, la cererea acestora.

Art.156. Transferul elevilor în timpul anului școlar se poate efectua în

următoarele situații:

a) la schimbarea domiciliului;

b) în cazul unei recomandări medicale acordate pe baza unui diagnostic

definitive stabilite;

Art.157. Nepromovarea uneia dintre probele de diferență, în termenii stabiliți

de Organul local de specialitate în domeniul învățământului, anulează dreptul la

transfer.

Art.158. După aprobarea transferului, instituția în care se transferă elevul

este obligată să solicite situația școlară a acestuia în termen de 5 zile

lucrătoare, iar Instituția de la care se transferă elevul este obligată să elibereze

solicitantului situația școlară. Elevul nu este înscris în catalog, până la primirea

situației școlare de către instituția în care s-a transferat și emiterea ordinului

directorului.

Art.159. Probele de diferență desfășurate în urma transferului de la o instituție

de învățământ la alta, în caz de necesitate, au loc până la încheierea semestrului

în curs.

Art.160. Comisia pentru lichidarea diferențelor/restanțelor se constituie prin

ordinul directorului.

Art.161. Probele de diferență/restanță vor fi elaborate în comisiile

metodice, conform ariilor curriculare, aprobate de către director, în baza

conținuturilor curriculare și Prevederile Planului-cadru în funcție de clasa

respectivă și de perioada ce nu a fost studiată de candidat.

Art.162. Probele de diferență se susțin separate pentru fiecare semestru al

anului de studiu. Nu se susțin probe de diferență pentru disciplinele din

curriculumul la decizia școlii.

Secțiunea a 4-a

Drepturile elevilor

Art.163. În instituție sunt respectate drepturile și libertățile conferite de

calitatea de elev. Sunt interzise pedepsele corporale, aplicarea sub orice

formă a metodelor de violență fizică sau psihică.

Art.164. Elevii din instituțiile de învățământ general și secundar general

publice beneficiază de învățământ gratuit.

Art.165. Pe durata studiilor în învățământul general, elevii beneficiază de

asistență psihopedagogică și medicală gratuită.

Art.166. Elevii au dreptul:

a) să aleagă instituția de învățământ general, cu respectarea cadrului normativ

în vigoare.

b) să își expună liber opiniile, convingerile și ideile;

c) să fie evidențiați și să primească premii și recompense, pentru

rezultate deosebite obținute la activitățile școlare și extrașcolare, precum și

pentru atitudine civică exemplară;

d) să aleagă cursurile opționale, în dependență de ofertele educaționale ale

instituției;

e) să fie asigurați cu manuale școlare prin schema de închiriere;

f) să participe la proiecte și/ sau programe naționale și /sau internaționale la

care este parte instituția;

g) să participe la activități științifice, culturale, artistice și sportive

organizate la nivel republican, la nivelul structurilor educaționale conexe

Organelor locale de specialitate în domeniul învățământului și în instituție, cu

respectarea prevederilor lor funcționale;

h) să beneficieze, în condițiile legii, de asistență medicală, asistența cadrului

didactic de sprijin și alte înlesniri (servicii de transportare, alimentație,

cămin, burse) acordate la decizia autorităților publice locale;

i) să fie aleși și să participe în componența organelor de conducere ale

instituției;

j) să fie aleși și să participe în componența organelor de autoconducere școlară

(Consiliului elevilor) la nivel de instituție, raion/municipiu și național,

potrivit mecanismelor de participare a elevilor la procesul

educațional, aprobate de Ministerul Educației ;

k) să beneficieze de condiții optime în organizarea procesului

educațional, de garanții privind viața și securitatea în timpul aflării în

instituție, precum și în timpul activităților la care participa ca delegat;

l) să participe la evaluarea și promovarea calității învățământului, în condițiile

stabilite de lege;

m) să participe la reuniuni și acțiuni care se vor executa în afara

activităților școlare cu aprobarea directorului instituției, la cererea motivată a

grupului de inițiativă;

n) să beneficieze de alte drepturi, garanții și facilități, conform actelor

normative în vigoare.

Art.167. Elevii sunt asigurați gratuit cu manuale școlare.

Secțiunea a 5-a

Obligațiunile elevilor

Art.168. Elevii din învățământul primar și secundar au următoarele obligații:

a) să respecte ”Regulamentul de organizare și funcționare al instituției”;

b) să frecventeze, în mod obligatoriu, orele de curs și să participe la activitățile

extrașcolare și extracurriculare, organizate în instituție pe durata învățământului

obligatoriu;

c) să depună un efort real pentru asimilarea cunoștințelor, dezvoltarea

facultăților intelectuale, formarea priceperilor și deprinderilor teoretice și

practice necesare pentru integrarea în forme superioare de instruire sau în

câmpul muncii;

d) să demonstreze, prin examinări orale și scrise competențe specifice

disciplinelor școlare și competențe cheie-transversale specifice treptei de

școlaritate;

e) să susțină, prin examinări orale și sau scrise, lichidarea restanțelor la

disciplinele școlare pentru perioada absentată motivat și sau nemotivat mai

mult de 17 ore;

f) să aibă o ținută vestimentară și exterior decent

g) să manifeste un comportament respectuos în raport cu personalul de

conducere, cadrele didactice, auxiliare și nedidactice, precum și față de

colegi;

h) să dea dovadă de un comportament adecvat în instituție, în familie și în

locurile publice;

i) să utilizeze cu acuratețe manualele școlare primite și să le restituie în stare

bună, la sfârșitul anului de studii;

i) să păstreze imobilul, mobilierul și utilajul instituției;

h) să respecte normele de tehnică a securității, de prevenire și stingere a

incendiilor, cele de protecție civilă și protecția mediului, regulile de

circulație;

k) alte obligații stabilite de conducerea instituției .

Art.169. Este interzis elevilor:

a) să facă înscrieri în documentația școlară (cataloage, dosare personale), să

distrugă documentația școlară (cataloage, agenda elevului etc);

b) să deterioreze bunurile din patrimoniul instituției;

c) să profaneze simbolurile naționale și ale organizațiilor internaționale;

d) să organizeze și să participe la acțiuni politice și de protest, ce afectează

activitatea instituției și frecvența la ore a elevilor;

e) să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;

f) să dețină și să consume droguri, băuturi alcoolice și țigări, precum și să

participe la jocuri de hazard;

g) să introducă, în perimetrul instituției, orice tipuri de arme sau alte

instrumente, petarde, etc., care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și

psihică a colectivului de elevi și a personalului instituției;

h) să posede și să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;

i) să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, examenelor și

concursurilor;

j) să lanseze anunțuri false cu privire la plasarea unor materiale explozibile în

perimetrul instituției;

k) să aducă jigniri și să manifeste agresivitate în limbaj și în

comportament față de colegi și față de personalul instituției.

Secțiunea a 6-a

Recompense pentru elevi

Art.170. Elevii care obțin rezultate remarcabile la învățătură și se disting prin

comportare exemplară pot primi următoarele recompense:

a) diplome de excelență;

b) evidențierea făcută de diriginte în fața colegilor de clasă;

c) evidențierea făcută de director în fața colegilor de școală;

Art.171. Acordarea diplomelor la sfârșitul anului școlar se face la nivelul

instituției la propunerea dirigintelui sau directorului școlii.

Art.172. Se pot acorda diplome elevilor care:

a) s-au distins la una sau mai multe discipline;

b) au obținut performanțe la concursuri, festivaluri și alte activități

extracurriculare desfășurate la nivel local, raional, național, internațional.

Art.173. Instituția de comun cu alți parteneri pot stimula activitățile de

performanță ale elevilor la nivel local, național și internațional prin alocarea

unor premii, burse din partea consiliului reprezentativ al părinților,

agenților economici, fundațiilor științifice și culturale, comunității locale etc.

Secțiunea a 7-a

Sancțiunile aplicate elevilor

Art.174. Abateri disciplinare se consideră faptele elevilor prin care se

încalcă dispozițiile legale în vigoare, precum și prevederile regulamentului

instituției. În funcție de gravitatea faptelor, sancțiunile pot fi:

a) observație orală sau cu înscriere în Agenda elevului;

b) mustrare orală sau în scris;

c) preavizarea de exmatriculare;

d) suportarea de către părinți a cheltuielilor pentru pagubele materiale produse.

Art.175. Sancțiunile aplicate elevilor sunt anunțate părinților/altor

reprezentanți legali în formă scrisă sau orală în decurs de 3 zile lucrătoare de

către dirigintele clasei prin intermediul Agendei elevului/avizului sub

semnătură.

Art.176. Observația constă în discuție particulară însoțită de obiecție vis-a- vis

de acțiunile și faptele comise.

Art.177. Mustrarea orală se aplică elevului/grupului de elevi și constă în

observații moralizatoare cu solicitarea schimbării de comportament, atrăgându-i

atenția că, dacă nu-și schimbă comportamentul, i se va aplica o sancțiune mai

severă. Sancțiunea este însoțită de scăderea calificativului pentru

comportament.

Art.178. Mustrarea scrisă se aplică elevului și constă în semnarea în

Registrul de ordine pentru elevi a observației moralizatoare privind

abaterile comportamentale constatate și restricțiile, cerințele înaintate

pentru neadmiterea repetării lor. Mustrarea scrisă se aplică de director la

propunerea dirigintelui.

Art.179. Eliminarea de la lecții pe o perioadă de 3-5 zile constă în înlocuirea

activității obișnuite a elevului pentru perioada aplicării sancțiunii, cu un alt tip

de activitate, desfășurată, de regulă, în cadrul instituției, în conformitate cu

prevederile regulamentului și stabilită, de către director, la propunerea

consiliului elevilor. Această sancțiune nu se aplică elevilor din învățământul

primar.

Art.180. Prinții/alți reprezentanți legali ai elevilor care se fac vinovați de

deteriorarea bunurilor instituției plătesc toate lucrările necesare reparațiilor

sau suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.

Art.181. În cazul în care autorul deteriorării nu se cunoaște, răspunderea

materială devine colectivă, revenind întregii clase și se consemnează prin

proces-verbal al consiliului profesoral.

Art.182. În cazul distrugerii/ deteriorării manualelor școlare primite gratuit,

elevii, pe numele cărora au fost eliberate, înlocuiesc manualul deteriorat cu un

exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu și tipului de manual

deteriorat, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.

V. PĂRINTII

Secțiunea a 1-a

Dispoziții generale

Art.183. Părinții/alți reprezentanți legali ai elevilor, prin coordonarea

prealabilă cu conducătorul instituției, au dreptul de a participa la activitățile

educaționale și de a asista la ore în vederea monitorizării procesului

educațional.

Art.184. Părinții/alți reprezentanți legali ai elevilor au obligația ca, cel puțin o

dată pe lună, să ia legătura cu învățătorul /dirigintele pentru a cunoaște evoluția

copilului lor. În cazul plecării peste hotarele statului părinții /reprezentanții

legali ai elevilor informează administrația instituției în grija cui rămâne elevul

pe perioada lipsei lui.

Secțiunea a 2-a

Comitetul de părinți al clasei

Art.185. Comitetul de părinți al clasei se alege în fiecare an în cadrul

adunării generală a părinților/altor reprezentați legali ai elevilor clasei,

convocată de diriginte, care prezidează ședința.

Art.186. Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinți

al clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului școlar.

Art.187. Comitetul de părinți al clasei se compune din trei/cinci persoane: un

președinte și doi /patru membri;

Art.188. La propunerea /solicitarea președintelui comitetului de părinți al

clasei, dirigintele poate convoca adunarea generală a părinților ori de câte ori

este necesar.

Art.189. Comitetul de părinți al clasei reprezintă interesele părinților

/altor reprezentanți legali ai elevilor clasei în adunarea generală a părinților

la nivelul instituției, în consiliul de administrație și în consiliul clasei.

Art.190. Comitetul de părinți al clasei are următoarele atribuții:

a) ajută învățătorul/dirigintele în activitatea de îmbunătățire a frecvenței

elevilor;

b) sprijină dirigintele în activitatea de consiliere și de orientare socioprofesională sau de integrare socială a absolvenților.

c) sprijină dirigintele în organizarea și desfășurarea unor activități extrașcolare.

Art.191. Comitetul de părinți al clasei ține legătura cu instituția prin

intermediul învățătorul/dirigintelui clasei.

Secțiunea a 3-a

Consiliul reprezentativ al părinților la nivel de instituție

Art.192. La nivelul instituției funcționează consiliul reprezentativ al părinților.

Art.193. Consiliul reprezentativ al părinților din instituție este compus din

președinții comitetelor de părinți al fiecărei clase.

Art.194. Consiliul reprezentativ al părinților își desemnează reprezentanții săi

în organele de conducere ale instituției.

Art.195. Consiliul reprezentativ al părinților are următoarele atribuții:

a) sprijină parteneriatele educaționale dintre gimnaziu și instituțiile cu rol

educativ în plan local;

b) susține instituția în derularea programelor și proiectelor comunitare, de

prevenire și de combatere a abandonului școlar;

c) susține conducerea instituției școlare în organizarea și în desfășurarea

consultațiilor cu părinți, pe teme educaționale;

d) conlucrează cu comisiile de ocrotire a minorilor, cu organele de autoritate

tutelară sau cu organizațiile nonguvernamentale cu atribuții în acest sens, în

vederea soluționării situației elevilor care au nevoie de ocrotire.

VI. ACTIVITATEA ECONOMICO-FINANCIARĂ

ȘI PATRIMONIUL INSTITUȚIEI

Art.196. Finanțarea instituției se efectuează în modul stabilit din următoarele

surse:

a) bugetul de stat;

b) surse extrabugetare (servicii educaționale suplimentar prestate populației,

donații și vărsăminte benevole ale persoanelor fizice și juridice, alte venituri

legale).

c) vărsămintele de bani pentru nevoile gimnaziului, efectuate pe principii strict

benevole, cu destinație concretă, la contul special al instituției sau la un alt cont

deschis în acest scop, cu eliberarea pentru donatori a unor recipise sau chitanțe

corespunzătoare. Beneficiarii mijloacelor bănești încasate de la donatorii

benevoli vor prezenta, anual, dări de seamă în fața donatorilor cu privire la

cheltuirea sumelor încasate;

Art.197. Se interzice:

a) încasările de bani de la părinți, de către persoanele fizice

neautorizate, pentru nevoile instituției de învățământ (reparații, renovări,

amenajări etc.)

b) intimidarea, sub orice formă, a elevilor, părinților/altor reprezentanți legali

în vederea obligării lor să facă vărsăminte bănești pentru diverse scopuri;

c) organizarea și desfășurarea neautorizată de activități didactice cu plată sub

orice formă.

Art.198. Activitățile didactice cu plată pot fi organizate și desfășurate numai

de persoanele fizice sau juridice care au obținut patenta de prestare a

serviciilor educaționale și de instruire conform legislației în vigoare.

Se interzice prestarea serviciilor educaționale elevilor cu care

interacționează în activitatea didactică directă.

Art.199. Activitatea economico-financiară se efectuează conform actelor

normative în vigoare și este asigurată de serviciul contabilitate.

Art.200. Baza materială a gimnaziului include spații pentru procesul de

învățământ, mijloace didactice, bibliotecă, ateliere școlare, cantină, precum și

alte obiecte de patrimoniu destinate învățământului, care corespund

standardelor de exploatare.

Art.201. Bunurile gimnaziului se pot transfera la alte unități de învățământ

prin decizia administrației publice locale de nivelul doi cu avizul Consiliului de

administrație.

Art.202. Inventarierea și casarea se fac în conformitate cu legile în

vigoare. De efectuarea acestora este responsabil directorul și contabilitatea

centralizată.

VII. DOCUMENTAȚIA

Art.203. Instituţia desfăşoară sistematic activitatea de secretariat în baza

nomenclatorului de documente.

Art.204. Proiectul managerial anual și Programul de dezvoltare al

instituției discutat și avizat la consiliul profesoral, se aprobă la consiliul de

administrație la început de an școlar. La finele fiecărui semestru și la

încheierea anului școlar, consiliul profesoral discută și aprobă raportul

privind realizarea Proiectului instituțional operațional pentru perioada

respectivă pe dimensiunea activității didactice extracurriculare.

Art.205. Documentaţia cu referire la evidenţa contingentului de elevi şi

situaţia lor şcolară:

a) Registrul de ordine referitor la fluctuația elevilor;

b) Registrul alfabetic al elevilor;

c) Dosarele personale ale elevilor;

d) Cataloagele claselor;

e) Registrul de evidenţă şi eliberare a actelor de studii;

f) extrasele din procesele-verbale ale examenului la ciclul gimnazial, primar.

g) Rapoartele statistice anuale (semestriale);

h) extrase din deciziile autorităților publice locale cu referire la districtul de

școlarizare arondat instituției;

Art.206. Documente ce ţin de organizarea şi dirijarea procesului educaţional:

a) Regulamentul de organizare și funcționare a gimnaziului și regulamentul

intern al instituției;

b) Statul instituției;

c) Programul de dezvoltare instituţională;

e) Planul anual de activitate al instituţiei;

f) actele controalelor tematice şi frontale;

g) Registru de ordine și dispoziții cu privire la activitatea de bază;

h) Registrul de evidenţă a personalului instituţiei;

i) Cartea proceselor-verbale ale consiliului profesoral;

j) Cartea proceselor-verbale ale consiliului de administraţie;

k) Registrul de evidenţă a orelor absentate şi înlocuite de cadrele didactice;

l) Registrul de evidenţă a fişelor de sesizare a cazului suspect de abuz,

exploatare, trafic alcopilului;

m) documentele de evidență a realizării evaluării anuale a cadrelor didactice;

q) procesele-verbale ale Comisiei de atestare și documentația vizând atestarea

cadrelor didactice;

r) portofoliul privind formarea continuă a cadrelor didactice;

t) rapoartele-sinteză prezentate de către instituţie la sfârşitul anului şcolar

DGETS.

Art.207. Documente ce ţin de secretariat:

a) registrul documentelor de intrare;

b) registrul documentelor expediate;

c) nomenclatorul documentelor instituţiei;

Art.208. Documente ce ţin de activitatea economică şi financiară:

a) paşaportul tehnic al instituţiei de învăţământ;

b) procesele-verbale de predare-primire, anexele întocmite la schimbarea

conducătorului instituției;

d) devizul de cheltuieli;

e) bugetul anual aprobat;

f) lista tarifară;

g) tabelul lunar de evidenţă a timpului de lucru şi calculării salariului;

h) registrul de evidență a muncii salariaților;                                                                          

i) conturi analitice ale salariaților;

j) actele de inventariere şi de predare-primire a valorilor materiale;

k) contractele cu privire la responsabilitatea materială a lucrătorilor;

l) registrul de evidenţă a materialelor;

m) tabelul de eliberare a materialelor;

n) registrul de inventariere a fondului bibliotecii;

o) registrul de inventariere a fondului de manuale;

u) actele de decontare a valorilor materiale.

Art.209. Instituţia este în drept să utilizeze alte documente, reieşind din

necesităţile acesteia

© 2023 Edusoroca
Termeni și condiții